Weet precies wat werkt met UTM-codes

1/11/2022
3-5 min

Iedere dag slingeren we gezamenlijk miljarden berichten, afbeeldingen en videos (superhip samengevoegd onder de term ‘content’) de wijde wereld in. Ook bedrijven zien het nut van content. Zij zetten het in om kennis te delen, potentiële klanten aan te trekken, of simpelweg om de naamsbekendheid te vergroten. Maar hoe weet je welk stukje content het beste presteert? Of welke social post de meeste bezoekers aantrekt? Maak kennis met UTM-codes.

Wat zijn UTM-codes en wat kan ik ermee?

UTM staat voor ‘Urchin Tracking Module’. Klinkt super interessant en technisch natuurlijk, maar in feite is het niet meer dan een stukje code (een soort ‘label’) wat je toevoegt aan de link die je deelt in je online uitingen. Met dit stukje code kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen en waar jouw ideale doelgroep zich bevindt.

Een UTM-code bestaat uit 3 tot maximaal 5 ‘parameters’, waar je zelf invulling aan kunt geven: Medium, Source, Campaign, Term en Content. Medium, Source en Campaign zijn belangrijk en noodzakelijk om in te vullen, maar Term en Content zijn optioneel en meestal niet nodig.

  • Medium (utm_medium)
    Deze UTM-code vertelt via welk type medium een bezoeker is binnengekomen. Dit kan bijvoorbeeld ‘socialmedia’, ‘email’, ‘website’ of ‘onlinemagazine’ zijn.
  • Source (utm_source)
    Hiermee maken we de Medium specifiek. Wanneer je bijvoorbeeld verschillende social mediakanalen gebruikt, gebruik je de Source om onderscheid te maken. Hiermee weet je dan bijvoorbeeld of een bezoeker vanuit LinkedIn, Twitter of Facebook komt.
  • Campaign (utm_campaign)
    Met deze UTM-code kun je de source & medium toewijzen aan een specifieke campagne. Wanneer je bijvoorbeeld een promotiecampagne hebt lopen voor een productlancering, kun je hier iets als ‘productlaunch’ invullen.
  • Term (utm_term)
    Marketeers gebruikten deze UTM-code om specifieke ‘zoekwoorden’ te meten wanneer zij betaalde advertentiecampagnes hadden lopen via Google AdWords. Tegenwoordig heeft AdWords hier echter zijn eigen tracking methodes voor, waardoor deze parameter vrijwel niet meer gebruikt wordt.
  • Content (utm_content)
    Met Content gaan we nog dieper in op de specifieke bron. Wanneer je bijvoorbeeld in één e-mail twee buttons plaatst met links plaatst naar je website, kun je deze UTM-code gebruiken om de twee buttons van elkaar te onderscheiden. Voor A/B-testen is deze UTM-code daarom ook geschikt. In de realiteit is deze UTM-code echter vaak te gedetailleerd, waardoor hij dan ook niet veel meer wordt gebruikt.

Hoe maak ik zo’n UTM code?

Zoals gezegd bestaan deze utm-codes uit niet meer dan stukjes code (ofwel parameters) die je toevoegt aan de link die je deelt. De eerste parameter duiden we aan met een ‘?’, en alle opvolgende parameters komen er vanaf met een ‘&’. Een link die is voorzien van UTM-codes ziet er dan ongeveer zo uit:

Een link zonder, en een link met UTM-codes.
Afbeelding: een link zonder, en een link met UTM-codes.

Om het voor marketeers wat gemakkelijk te maken, zijn er tegenwoordig talloze (gratis) tooltjes te vinden die zo’n ‘UTM URL’ voor je maken. Google heeft hier bijvoorbeeld zelf de ‘Campaign URL Builder’ voor ontwikkeld. Deze kun je hier vinden: https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/

Zo’n link die is voorzien van UTM-codes kan overigens aardig lang worden. Gelukkig zijn er slimmeriken die ook voor dit probleem wat gratis tooltjes hebben ontwikkeld, zodat jij je links kunt inkorten. Een bekend voorbeeld is https://bitly.com/ 

En waar vind ik die data dan terug?

De meeste analytics-tools, zoals Google Analytics, verwerken deze UTM-codes automatisch wanneer je ze toevoegt aan je gedeelde links. Deze zie je ze dan ook direct terug in je statistieken en daar hoef je verder dus niets voor te doen. Behalve het toevoegen van de UTM-codes aan je link dan.

Maar zie ik toch ook hoe mijn posts presteren via de social media platforms zelf?

Klopt. Maar dat gaat niet verder dan het aantal likes, comments, shares en het aantal kliks op jouw link. Maar hoe gedragen de mensen zich wanneer ze, vanuit jouw social post, op jouw website terechtkomen? Waar klikken zij dan op? En welk communicatiemiddel levert de meeste leads op? Een analytics-tool als Google Analytics laat die data al gedetailleerd zien, en in combinatie met de UTM-codes kun je bijvoorbeeld precies zien welke leads vanuit welke campagne zijn binnengekomen.

“If you can’t measure it, you can’t improve it.” - Peter Drucker

Kun je wat hulp gebruiken bij het bepalen van de juiste UTM-codes voor jouw campagnes? Of ben je benieuwd hoe we jouw online marketing kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.

Auteur

Auteur - Joey van den Berg

Joey van den Berg

STEEN. logo

Wij zijn STEEN

Een eigentijds bureau met een ethische en duurzame blik op online marketing en communicatie. We doen niet aan manipulatie, maar gaan voor succes op de lange termijn. Zo laat jij geen nare smaak achter bij je klanten.

ontmoet ons

Contact

Laat ook jouw organisatie duurzaam groeien met eerlijke online marketing & communicatie.

Blijf op de hoogte

Bedankt voor je aanvraag.
We nemen snel contact met je op!
Er ging iets mis bij het verzenden. Probeer het nog eens.