Meet de effectiviteit van je headlines met de 4U-techniek

1/3/2023
3-5 min

Ook jouw doelgroep wordt dagelijks overladen door de vloedgolf van content en teksten die over het internet raast. Jouw uiting is dus altijd één minuscule speld in een megagrote hooiberg. Maar hoe zorg je ervoor dat precies jouw uiting opvalt tussen die miljoenen anderen? Daar komt op de eerste plaats natuurlijk wat geluk bij kijken, maar je kunt hier zeker proactief invloed op uitoefenen. Hieronder lees je hoe je jouw uitingen vooraf op hun effectiviteit kunt controleren.

In deze laatste blog in de reeks behandel ik de 4U-techniek - een bewezen effectieve copywriting techniek, ontwikkeld door Michael Masterson, die wordt gebruikt om overtuigende titels en marketingteksten te schrijven. Deze bepaalt dat je content urgent, uniek, ultra-specifiek, en nuttig (useful), moet zijn. En dankzij een handig score-principe kun je snel verbeterpunten detecteren en het effect van je titels accuraat voorspellen.

Heb je de vorige blogs gemist? Klik dan hier om alles te lezen over de functies van een goede titel, of klik hier om de acht soorten titels te ontdekken.

“Given the flood of commercial messages today, how can you convince a busy prospect - in just a few words - that your ad is worthy of attention?” - Robert W. Bly
De 4U-techniek voor het schrijven van effectieve titels.
Afbeelding: de 4U-techniek voor het schrijven van effectieve titels.

Een effectieve titel in vier stappen

1. Urgent

Urgentie geef je lezer een reden om nu, in plaats van straks, actie te ondernemen. Je wil namelijk dat je lezer zo snel mogelijk met je uiting aan de slag gaat. Want hoe langer zij het uitstellen, hoe groter de kans dat er uiteindelijk niets gebeurt.

Copywriters spelen vaak met titels als ‘koop nu’ of ‘beperkte tijd beschikbaar’ om urgentie te creëren, maar je kunt dit ook wat subtieler verwerken in je uiting. Een uiting als ‘verdien deze maand €10.000,- vanaf je luie stoel’ creëert bijvoorbeeld al meer urgentie dan ‘verdien €10.000,- vanaf je luie stoel’.

2. Uniek

Deze stap legt de nadruk op wat jouw product, dienst of uiting anders maakt dan de anderen. Dit kan bijvoorbeeld een specifieke functie zijn, een speciale aanbieding, of juist een unieke ervaring die alleen jouw product of dienst kan bieden. Vertel dus iets nieuws. Of vertel je propositie op een nieuwe, frisse manier.

Belangrijk bij deze stap is om ‘out-of-the-box’ te denken. Al je concurrenten kunnen bijvoorbeeld 10% korting bieden op een product of dienst, maar geen van je concurrenten kan daarmee dat gevoel overdragen wat jouw product of dienst wél doet.

3. Ultra-specifiek

Hoe specifieker, hoe beter. Zoals in mijn eerdere blogs aangegeven, scheidt je met specifieke content direct het kaf van het koren. Je wendt je direct tot de doelgroep die je aan wilt spreken, waardoor zij zich extra gehoord voelen en zich identificeren met jouw uiting. En daarmee scoor jij weer punten ten opzichte van je concurrent.

4. Nuttig (useful)

Een sterke titel benadrukt het unieke voordeel van jouw product of dienst voor de lezer. Je beantwoordt hiermee de belangrijkste vraag: “What’s in it for me?”. Laat zien welk probleem je oplost - of welke behoefte je vervult - met jouw product of dienst.

Hoe meet ik de effectiviteit van mijn titels?

Als je je headline hebt geschreven, beoordeel deze dan op een schaal van 1 tot 4 (1 = zwak, 4 = sterk) voor ieder van de 4 U’s. De uiteindelijke score bepaalt de effectiviteit van je uiting.

Het systematisch volgen van deze 4U-techniek zorgt ervoor dat jouw marketingteksten krachtig, overtuigend en effectief zijn. Werk deze vier stappen dus zorgvuldig uit voor iedere uiting, zodat je altijd het maximale resultaat boekt.

Je titel scoort overigens niet altijd een 3 of 4 in alle vier de categorieën. Maar als je titel geen 3 of 4 scoort op minstens 3 van de U’s, dan is er nog altijd ruimte voor verbetering. Het is dan de moeite waard om je titel nog eens te bekijken en waar nodig te herschrijven.

Maar als ik resultaat boek, dan is mijn uiting toch goed?

Laten we deze eens omdraaien. Je hebt wellicht resultaat geboekt, ondanks dat je titel niet goed was. Bedenk je nu eens wat voor resultaat je had kunnen behalen als je titel wel goed was geweest!

“An ad is finished only when you can no longer find a single element to remove.” - Robert Fleege

Kun je wat hulp gebruiken bij het opstellen van de juiste titels voor jouw uitingen? Of ben je benieuwd hoe we jouw uitingen verder kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.

Auteur

Auteur - Joey van den Berg

Joey van den Berg

STEEN. logo

Wij zijn STEEN

Een eigentijds bureau met een ethische en duurzame blik op online marketing en communicatie. We doen niet aan manipulatie, maar gaan voor succes op de lange termijn. Zo laat jij geen nare smaak achter bij je klanten.

ontmoet ons

Contact

Laat ook jouw organisatie duurzaam groeien met eerlijke online marketing & communicatie.

Blijf op de hoogte

Bedankt voor je aanvraag.
We nemen snel contact met je op!
Er ging iets mis bij het verzenden. Probeer het nog eens.