Als consument volgen we altijd (hoewel vaak onbewust) een proces voordat we een product of dienst aanschaffen. Een reclame op TV zorgt bijvoorbeeld voor de eerste indruk, waarna je online op zoek gaat naar vergelijkingen en/of reviews. En nadat je voor jezelf besloten hebt dat het product waardevol genoeg is, ga je over tot aankoop.
Marketeers proberen onder andere in ‘customer journeys’ en andere marketingstrategieën dit proces zo goed mogelijk in kaart te brengen, zodat zij goed kunnen bepalen welke kanalen zij moeten inzetten om resultaat te boeken. Het proces wat je als consument doorloopt, is echter onder te brengen in een viertal stappen. Welke stappen dit zijn, vinden we in het AIDA-model.
Wat is het AIDA-model?
Het AIDA-model is een marketingmodel wat voornamelijk wordt gebruikt om de stappen te beschrijven die een consument doorloopt bij het overwegen van een aankoop. Daarnaast wordt het ook gebruikt om de uitingen zelf vorm te geven. Het is daarmee een krachtig model wat in vrijwel alle marketingprocessen zijn weg vindt.
AIDA start met het trekken van de aandacht (Attention), om daarna je interesse (Interest) te winnen voor het product of de dienst. Daarna probeert het ervoor te zorgen dat je het product of de dienst wilt/verlangt (Desire), om in de laatste stap over te gaan tot de aankoop/actie (Action).
Laten we elk van deze stappen eens nader bekijken:
1. Attention
De eerste stap draait om het trekken van aandacht voor jouw product of dienst. Dit doe je bijvoorbeeld met pakkende titels, visuals, advertenties, of andere vormen van marketingcommunicatie.
Het hoofddoel van deze stap is om de consument bewust te maken van jouw merk.
2. Interest
Nadat je de aandacht hebt getrokken, is het van belang dat de consument geïnteresseerd raakt in jouw product of dienst. Dit doe je door hen te laten begrijpen waarom jouw product of dienst waardevol is voor hun specifieke situatie. Benadruk in deze fase dus unieke kenmerken, voordelen, oplossingen voor problemen, of andere waardeproposities.
Het doel van deze stap is om de consument nieuwsgierig te maken naar jouw product of dienst, en deze interesse vast te houden.
3. Desire
In deze fase zorgen we ervoor dat de consument gaat verlangen naar jouw product of dienst. Dit bereik je bijvoorbeeld door emoties aan te spreken, of door positieve ervaringen van andere klanten te tonen.
Het doel van deze stap is om ervoor te zorgen dat de consument de unieke voordelen van jouw product eigen maakt, en zichzelf in een situatie ziet waarin zij jouw product of dienst gebruiken.
4. Action
De laatste fase van het AIDA-model stimuleert de consument om actie te ondernemen, zoals het kopen van jouw product of dienst. Het is belangrijk om zoveel mogelijk drempels weg te nemen en het zo eenvoudig mogelijk te maken om de gewenste actie te ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld door een duidelijke call-to-action, aantrekkelijke aanbiedingen, of simpelweg al doordat je een gebruiksvriendelijke website hebt.
Let er in deze fase echter wel op dat je eerlijk blijft. Ga niet smijten met (nep)kortingen of tijdelijke aanbiedingen om te sturen op urgentie. Dat zorgt op de korte termijn misschien wel voor meer conversie, maar het blijft voor 99% van je klanten bij die eenmalige aankoop. Je laat hiermee namelijk bij iedere bezoeker een nare smaak achter, en genereert hier geen terugkerende klanten mee.
Waarom zou ik dit model gebruiken?
Het AIDA-model werkt als een soort trechter. Niet iedereen die je bereikt in de Attention-fase, bereikt uiteindelijk ook de Action-fase. Je ontkomt er dus niet aan dat er in iedere fase mensen zullen afvallen.
Wanneer je je uitingen echter goed inricht (bijvoorbeeld door gebruik te maken van UTM-codes), kun je het resultaat van elke fase goed analyseren. Zie je bijvoorbeeld een abnormaal groot verschil in het bereik tussen Attention & Interest? Dan weet je dat je met je uitingen kansen laat liggen op het gebied van nieuwsgierigheid.
Effectieve marketing bereik je alleen wanneer je blijft observeren, analyseren en bijsturen.
“I can’t change the direction of the wind, but I can adjust my sails to always reach my destination.” - Jimmy Dean
Kun je wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van jouw marketingcommunicatie? Of ben je benieuwd hoe we jouw online marketingstrategie verder kunnen verbeteren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. STEEN. denkt graag met je mee.